Vegan Nasi Goreng met Tofu

Vroeger bij mijn ouders thuis at ik regelmatig nasi goreng en dat was altijd op basis van kant-en-klare zakjes. Ik had geen idee hoe ik zelf nasi smaakvol kon maken met pure ingrediënten. Ik heb nasi al wel vaker geprobeerd te maken maar dat was meer droge rijst met groenten in plaats van échte nasi. Daarom probeerde ik het deze keer met meer smaakmakers, waaronder knoflook, gember, sojasaus, bosui en limoen. Resultaat? HEERLIJK!


Dit gerecht zit boordevol heerlijke ingrediënten die je maaltijd zowel voedzaam als smaakvol maken. Zie ook de NutritionFacts tabel onderaan voor de voedingswaarden.

Ik raad aan om alle ingrediënten ook daadwerkelijk te gebruiken. Wel kan je variëren in groenten. Zo zijn ook wortelen, broccoli, peultjes en prei lekker door de nasi.

Begin met koken door het klaarzetten van alle ingrediënten. Dat scheelt je veel stress. Vervolgens kan je dan de groenten gaan wassen en snijden. Verder is dit gerecht erg eenvoudig. Je kookt de rijst zoals de verpakking aangeeft en je bakt om en om de groenten en tofu gaar.

Dan ga je door met het bakken van de knoflook, gember en bosui in een lepel olie. Daar voeg je vervolgens de sambal badjak en sojasaus aan toe. Rond dit punt komen de heerlijke geuren op je af. Je hoeft dan enkel de gekookte rijst erdoorheen te scheppen en je nasi-basis is klaar.

Om het af te maken schep je de groenten, tofu en zwarte bonen erdoorheen en bak je alles kort. Garneer eventueel met partjes limoen, plakjes rode peper en gehakte pinda’s. Klaar! Met 30 minuten staat deze maaltijd bij je op tafel.

Ben je een grote eter of heb je veel calorieën nodig? Verhoog dan de hoeveelheid rijst van 60 gram naar bijvoorbeeld 100 gram per portie. Ook kan je meer olie, zwarte bonen en pinda’s toevoegen.

DifficultyIntermediate

Yields2 Servings
Prep Time10 minsCook Time20 minsTotal Time30 mins
 120 g volkoren basmati rijst
 1 rode paprika
 200 g sperziebonen
 1 pakje gemarineerde tofu (AH huismerk)
 2 stengels bosui
 3 teentjes knoflook
 2 cm gember
 1 el olie naar keuze (bijv. sesamolie of wokolie)
 2 tl sambal badjak
 2 el sojasaus
 ½ limoen
 120 g gekookte zwarte bonen (half blikje)
 2 el gehakte pinda's
1

Zet een middelgrote pan op het vuur en met ongeveer 1 mok aan water. Voeg de rijst toe en kook zolang de verpakking aangeeft (want het verschil per soort rijst). Voeg eventueel meer vocht toe. Haal na het koken van het vuur en laat de rijst op het aanrecht afkoelen.

2

Begin met het wassen van alle groenten. Snij daarna de paprika in dunne reepjes van 2 cm lang. Haal bij de sperziebonen de puntjes eraf en snij ze in drie gelijke stukken. Snij de bosui in dunne ringen en snij de knoflook en gember klein.

3

Neem een koekenpan en zet deze op het vuur. Voeg eventueel wat olie toe om in te bakken, maar dit is niet nodig. Bak eerst de paprika, daarna de sperziebonen en als laatste de tofu. Houd de gebakken groenten en tofu apart in een kom.

4

Verhit een eetlepel olie in de pan en voeg knoflook, bosui en gember toe. Voeg na twee minuten de sambal badjak en sojasaus toe. Bak het geheel kort en roer daarna de rijst erdoorheen. Knijp hierboven de limoen uit.

5

Voeg ten slotte de groenten, zwarte bonen en tofu toe en bak enkele minuten om alles goed te verwarmen.

6

Verdeel de nasi goreng over twee borden. Garneer met gehakte pinda's en eventueel stukjes rode peper en bosui.

Nutrition Facts

Serving Size 1 bord

Servings 2


Amount Per Serving
Calories 671
% Daily Value *
Total Fat 28g44%
Saturated Fat 4g7%
Total Carbohydrate 80g27%
Dietary Fiber 14g57%
Protein 31g62%

Vitamin A 88%
Vitamin C 140%
Iron 45%
Vitamin E 25%
Vitamin K 90%
Thiamin 60%
Riboflavin 28%
Niacin 48%
Vitamin B6 49%
Folate 60%
Pantothenic Acid 32%
Phosphorus 75%
Magnesium 60%
Zinc 43%
Manganese 119%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 120 g volkoren basmati rijst
 1 rode paprika
 200 g sperziebonen
 1 pakje gemarineerde tofu (AH huismerk)
 2 stengels bosui
 3 teentjes knoflook
 2 cm gember
 1 el olie naar keuze (bijv. sesamolie of wokolie)
 2 tl sambal badjak
 2 el sojasaus
 ½ limoen
 120 g gekookte zwarte bonen (half blikje)
 2 el gehakte pinda's

Directions

1

Zet een middelgrote pan op het vuur en met ongeveer 1 mok aan water. Voeg de rijst toe en kook zolang de verpakking aangeeft (want het verschil per soort rijst). Voeg eventueel meer vocht toe. Haal na het koken van het vuur en laat de rijst op het aanrecht afkoelen.

2

Begin met het wassen van alle groenten. Snij daarna de paprika in dunne reepjes van 2 cm lang. Haal bij de sperziebonen de puntjes eraf en snij ze in drie gelijke stukken. Snij de bosui in dunne ringen en snij de knoflook en gember klein.

3

Neem een koekenpan en zet deze op het vuur. Voeg eventueel wat olie toe om in te bakken, maar dit is niet nodig. Bak eerst de paprika, daarna de sperziebonen en als laatste de tofu. Houd de gebakken groenten en tofu apart in een kom.

4

Verhit een eetlepel olie in de pan en voeg knoflook, bosui en gember toe. Voeg na twee minuten de sambal badjak en sojasaus toe. Bak het geheel kort en roer daarna de rijst erdoorheen. Knijp hierboven de limoen uit.

5

Voeg ten slotte de groenten, zwarte bonen en tofu toe en bak enkele minuten om alles goed te verwarmen.

6

Verdeel de nasi goreng over twee borden. Garneer met gehakte pinda's en eventueel stukjes rode peper en bosui.

Nasi Goreng met Tofu

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *