Stop Met Calorieën Tellen en Gebruik Deze App

Blog geschreven door Anneloes van ‘t Klooster, stagiaire bij Diëtistenpraktijk Lisa Steltenpool

Leestijd: 3 minuten

Af en toe vind ik het leuk om bij te houden of ik voldoende voedingsstoffen heb binnengekregen op een dag. Regelmatig gebruik ik Cronometer. Dit programma vraagt wel wat meer tijd, omdat je al je voeding moet invoeren met de juiste hoeveelheden. Nu heb ik een nieuwe app gevonden, namelijk de ‘Daily Dozen’ app. Deze app geeft aan welke voedselgroepen je op een dag moet eten en  helpt je ook nog eens bij het boodschappen doen. Zonder moeilijk gedoe en gratis te downloaden in de App-store.

Wat deze app anders maakt

De meeste apps of programma’s kost het invullen aardig wat tijd. Je moet invullen hoeveel gram je hebt gegeten, welk product je hebt gegeten en of je hebt bewogen die dag. Het kan dan zo zijn dat je een half uur verder bent. Bij de ‘Daily Dozen’ app hoef je dit niet te doen.

De app is ingedeeld in tien verschillende voedingsgroepen namelijk:

  • Peulvruchten
  • Bessen
  • Overige fruitsoorten
  • Koolsoorten
  • Groene groenten
  • Overige groenten
  • Lijnzaad
  • Noten
  • Specerijen
  • Volkoren granen

En nu komt het makkelijke! Per voedselgroep hoef je alleen maar aan te vinken of je al een portie hebt gegeten die dag. Zo geeft de app aan dat je per dag drie porties peulvruchten en één portie bessen nodig hebt. Wil je weten hoeveel een portie is? Ook dat kan je zien. De app geeft aan uit hoeveel gram een portie bestaat. Zelfs voor lijnzaad is er een aparte groep aangemaakt. Wil je weten waarom dit is? Dat is terug te lezen in dit blog.

Maar er is meer …

De app is nog voor meer dingen handig. Zo weet je tijdens het boodschappen doen wat je allemaal nodig hebt en in welke hoeveelheden. Een voorbeeld: doe je voor drie dagen boodschappen? Dan heb je zes porties groene groenten nodig, negen porties van het overige fruit en negen porties peulvruchten. Natuurlijk is het wel handig om bepaalde voedingsmiddelen thuis op voorraad te hebben. Zelf heb ik altijd een voorraad van peulvruchten, diepvries bessen, granen en noten in huis. In de supermarkt hoef ik dan alleen maar verse groenten en fruit te kopen.

scrnsht daily dozen 2

Het is dus handig om snel een duidelijk beeld te hebben of je voldoende voedselgroepen hebt binnengekregen en bij het boodschappen doen, maar het helpt ook om een maaltijd samen te stellen. Zoals je kunt zien bevatten groenten de meeste punten dus zou je warme maaltijd voor ongeveer de helft uit groenten moeten bestaan. De rest is opgedeeld uit een kwart voor peulvruchten en een kwart voor volkoren granen. Ook is het handig om zowel bij ontbijt als lunch fruit te eten, zodat je de aanbeveling makkelijker haalt. Ook kleine hoeveelheden – zoals een handje bessen – is al een goede toevoeging!

scrnsht daily dozen 1

Natuurlijk lukt het niet altijd

Ook ik eet niet elke dag bladgroenten of een handje nootjes per dag. Ga dus vooral niet te krampachtig vasthouden aan deze app. Het is al heel erg goed als je een groot gedeelte van de voedingsgroepen kan aankruisen. Als ik de ene dag geen bessen eet dan zorg ik ervoor dat ik een andere keer weer bessen eet. Op deze manier is je voeding ook in balans en hoeft het niet elke dag perfect.

De app is gratis te downloaden via de App Store of de Google Play store.

Meer informatie over de app? Kijk dan de onderstaande video:

Op zoek naar meer inspiratie?

Mijn e-book Kickstart staat boordevol informatie over gezond eten, mét meer dan 65 plantaardige recepten!



No Comments

  • Landa Penders

    13:14, 28 september 2017 Beantwoorden

    Super handige app!


  • Michelle

    18:24, 28 september 2017 Beantwoorden

    Klinkt nuttig! Je bent alleen in je overzichtje wel ‘andere groenten’ vergeten. Vroeg me al af waar de paprika’s en de tomaten en zo bij hoorden, maar toen zag ik dat het er in de app wel in zit, haha 🙂


    • Lisa Steltenpool

      08:48, 29 september 2017 Beantwoorden

      Hi Michelle,

      Thanks voor je tip, we hebben het aangepast!
      En, ga je de app gebruiken?


Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *