Green Reboot Bowl

Kan jouw lichaam wel wat groene groenten gebruiken na de feestmaand december? Nou, mijn lichaam wel. šŸ™Š Oliebollen en bubbels zijn heerlijk, alleen nu is het wel genoeg geweest. Om januari weer op goede voet te starten heb ik deze super groene saladebowl gemaakt. Met veel gezonde ingrediĆ«nten waar je lichaam erg blij van wordt!

Deze salade bowl bevat maar liefst zes groene ingrediƫnten: spinazie, broccoli, courgette, limoen, koriander en pistachenoten. Allemaal erg rijk aan voedingsstoffen, waaronder vitamine A, C en K. Met ƩƩn bowl krijg je van die vitamines al meer dan 100% van je behoefte binnen! Een compleet overzicht van de voedingswaarden vind je onder het recept.

De basis van deze bowl is spinazie met volkoren couscous. Je kan couscous gewoon kopen in de supermarkt, bij de rijst. Let er wel op dat de couscous volkoren is en dus alle voedingsstoffen nog bevat. Witte couscous is vergelijkbaar met wit brood: weinig vitamines, mineralen en vezels. Kortom: weinig voeding voor je lichaam en bovendien verzadigd het een stuk minder. En juist verzadiging is belangrijk als je wilt afvallen of je gezonde gewicht wilt behouden.

Bij deze bowl zit een zelfgemaakte limoen-koriander hummus. Zelf hummus maken is erg eenvoudig: mix gekookte kikkererwten in een keukenmachine met het sap van een limoen (normaliter is dit een citroen), paar lepels witte tahin, 2 teentjes knoflook, kruiden (komijnpoeder of in dit geval verse koriander) en zout & peper. Voeg vervolgens wat water toe om de juiste consistentie te bereiken. Je hebt dan geen olie nodig (en dat bespaard veel calorieƫn!) Je kan de koriander natuurlijk ook vervangen voor iets anders, zoals olijven of geroosterde paprika. Zo geef je je eigen draai aan de hummus.

Als lekkere smaakmaker heb ik gehakte pistachenoten toegevoegd. Je zou ook geroosterde pompoenpitten kunnen gebruiken. Het geeft een lekkere bite en levert gezonde vetzuren.

Veel groener kan een salade niet worden. Laat mij het ook vooral weten als je dit recept hebt gemaakt, ik zie je reactie graag tegemoet in de comments!

DifficultyIntermediate

Yields2 Servings
Prep Time15 minsCook Time30 minsTotal Time45 mins
 1 broccoli
 1 courgette
 2 el olijfolie
 100 g volkoren couscous
 100 g rauwe spinazie
 20 g pistachenoten
 Zout en peper naar smaak
Voor de hummus
 240 g gekookte kikkererwten (= 1 blik)
 2 teentjes knoflook
 1 bosje koriander
 3 el witte tahin
 1 limoen
 4 el koud water
1

Verwarm de oven voor op 200 graden en leg een bakplaat met bakpapier klaar.

2

Was de broccoli en courgette. Snij de roosjes van de broccoli en halveer deze in de lengte. Schil de steel en snij deze in plakken. Snij de courgette in blokjes van ongeveer 1 cm dikte.

3

Doe alle gesneden groenten in een kom en voeg olijfolie, zout en peper toe. Hussel alles goed!

4

Plaats alle groenten op de bakplaat en bak 30 minuten in de oven. Schep de groenten halverwege om.

5

Maak dan de hummus door te beginnen met het klaarzetten van een keukenmachine. Spoel de kikkererwten af en plaats ze in de keukenmachine. Pel de knoflook en voeg dit samen met de koriander en tahin bij de kikkererwten. Snij de limoen open en pers het sap uit boven de keukenmachine. Zet de keukenmachine aan en voeg al mixend lepels water toe tot de gewenste consistentie is bereikt. Bij mij was dit bij vier eetlepels water. Breng op smaak met peper en zout.

6

Zet de waterkoker aan. Plaats de couscous in een kommetje en giet hier 100 Ć  150 ml heet water bij. Dek het kommetje af met een theedoek en laat vijf minuten wellen.

7

Hak nu alvast pistachenoten grof en zet dit apart.

8

Snij de spinazie grof en verdeel dit over de twee borden. Voeg de couscous toe en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de geroosterde groenten over de borden, samen met de helft dan de hummus. Garneer met de pistachenoten en klaar!

Tip!
9

Voeg eventueel extra limoensap toe aan de couscous voor extra smaak.

Je houdt bij dit recept de helft van de koriander-limoen hummus over. Lekker als beleg op een wrap met falafel!

Nutrition Facts

Serving Size 1 bowl

Servings 2


Amount Per Serving
Calories 631
% Daily Value *
Total Fat 31g48%
Total Carbohydrate 73g25%
Dietary Fiber 19g76%
Protein 22g44%

Vitamin A 315%
Vitamin C 133%
Calcium 27%
Iron 47%
Vitamin E 53%
Vitamin K 435%
Thiamin 48%
Riboflavin 36%
Niacin 22%
Vitamin B6 38%
Folate 115%
Pantothenic Acid 25%
Magnesium 38%
Zinc 35%
Copper 95%
Manganese 62%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 1 broccoli
 1 courgette
 2 el olijfolie
 100 g volkoren couscous
 100 g rauwe spinazie
 20 g pistachenoten
 Zout en peper naar smaak
Voor de hummus
 240 g gekookte kikkererwten (= 1 blik)
 2 teentjes knoflook
 1 bosje koriander
 3 el witte tahin
 1 limoen
 4 el koud water

Directions

1

Verwarm de oven voor op 200 graden en leg een bakplaat met bakpapier klaar.

2

Was de broccoli en courgette. Snij de roosjes van de broccoli en halveer deze in de lengte. Schil de steel en snij deze in plakken. Snij de courgette in blokjes van ongeveer 1 cm dikte.

3

Doe alle gesneden groenten in een kom en voeg olijfolie, zout en peper toe. Hussel alles goed!

4

Plaats alle groenten op de bakplaat en bak 30 minuten in de oven. Schep de groenten halverwege om.

5

Maak dan de hummus door te beginnen met het klaarzetten van een keukenmachine. Spoel de kikkererwten af en plaats ze in de keukenmachine. Pel de knoflook en voeg dit samen met de koriander en tahin bij de kikkererwten. Snij de limoen open en pers het sap uit boven de keukenmachine. Zet de keukenmachine aan en voeg al mixend lepels water toe tot de gewenste consistentie is bereikt. Bij mij was dit bij vier eetlepels water. Breng op smaak met peper en zout.

6

Zet de waterkoker aan. Plaats de couscous in een kommetje en giet hier 100 Ć  150 ml heet water bij. Dek het kommetje af met een theedoek en laat vijf minuten wellen.

7

Hak nu alvast pistachenoten grof en zet dit apart.

8

Snij de spinazie grof en verdeel dit over de twee borden. Voeg de couscous toe en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de geroosterde groenten over de borden, samen met de helft dan de hummus. Garneer met de pistachenoten en klaar!

Tip!
9

Voeg eventueel extra limoensap toe aan de couscous voor extra smaak.

Je houdt bij dit recept de helft van de koriander-limoen hummus over. Lekker als beleg op een wrap met falafel!

Green Reboot Bowl

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *