Healthy Vegan Poké Bowl

De poké bowl is een traditioneel Hawaiiaans gerecht en sinds een tijdje erg populair in Nederland. De meeste recepten bevatten verse vis, maar wij hebben er een vegan versie van gemaakt. Zo hebben we de vis vervangen door gemarineerde tofu en nori vellen. Hartstikke lekker en dit gerecht is door de vele groenten en zilvervliesrijst ook nog eens hartstikke gezond. Eet smakelijk!

Easy Vegan Poke Bowl 2

DifficultyBeginner

Yields2 Servings
Cook Time30 mins
 100 g zilvervliesrijst
 100 g gemarineerde tofublokjes (bijv. AH biologische tofu roerbakreepjes)
 8 cherrytomaten
 100 g edamame
 ½ oranje paprika
 ½ komkommer
 ½ mango
 ½ nori vel
 2 el sesamzaadjes
Dressing
 2 el sojasaus
 1 el sesamolie
 3 cm verse gember
 1 el sap van sinaasappel
1

Kook eerst de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

2

Snijd ondertussen de cherrytomaten in vieren en de paprika, komkommer en mango in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Schil de verse gember en doe dit samen met de sojasaus, sesamolie en het sap van de sinaasappel in een blender en mix dit totdat er een dressing ontstaat. Geen blender? De gember kan ook geschraapt worden met een lepel en mix dan vervolgens de ingrediënten van de dressing met elkaar. Het is niet erg als er nog wat grove stukjes van de gember in de dressing zitten.

3

Zet vervolgens een pan op het vuur met eventueel een klein beetje plantaardige olie en bak de gemarineerde tofu blokjes krokant. Daarna is het tijd om de poké bowl op te dienen. Begin met een laag rijst en garneer vervolgens de groenten, edamame en tofu over de rijst. Scheur de nori in kleine stukjes en strooit dit als laatste samen met de dressing en sesamzaadjes over de poké bowl.

Tip
4

Nog wat nori over? Doe dit eventueel door de rijst. Zo krijgt de rijst een lekker smaakje.

Maak ook eventueel dit recept meteen voor vier personen. Zo benut je alle groenten en heb je een lekkere lunch voor de dag erna!

Nutrition Facts

Servings 2


Amount Per Serving
Calories 519
% Daily Value *
Total Fat 20g31%
Saturated Fat 3g5%
Total Carbohydrate 67g23%
Dietary Fiber 10g40%
Protein 23g46%

Vitamin A 336%
Vitamin C 116%
Calcium 11%
Iron 29%
Vitamin E 23%
Vitamin K 31%
Thiamin 47%
Riboflavin 22%
Niacin 40%
Vitamin B6 38%
Folate 79%
Pantothenic Acid 24%
Phosphorus 53%
Magnesium 44%
Zinc 31%
Selenium 26%
Copper 65%
Manganese 80%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 100 g zilvervliesrijst
 100 g gemarineerde tofublokjes (bijv. AH biologische tofu roerbakreepjes)
 8 cherrytomaten
 100 g edamame
 ½ oranje paprika
 ½ komkommer
 ½ mango
 ½ nori vel
 2 el sesamzaadjes
Dressing
 2 el sojasaus
 1 el sesamolie
 3 cm verse gember
 1 el sap van sinaasappel

Directions

1

Kook eerst de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

2

Snijd ondertussen de cherrytomaten in vieren en de paprika, komkommer en mango in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Schil de verse gember en doe dit samen met de sojasaus, sesamolie en het sap van de sinaasappel in een blender en mix dit totdat er een dressing ontstaat. Geen blender? De gember kan ook geschraapt worden met een lepel en mix dan vervolgens de ingrediënten van de dressing met elkaar. Het is niet erg als er nog wat grove stukjes van de gember in de dressing zitten.

3

Zet vervolgens een pan op het vuur met eventueel een klein beetje plantaardige olie en bak de gemarineerde tofu blokjes krokant. Daarna is het tijd om de poké bowl op te dienen. Begin met een laag rijst en garneer vervolgens de groenten, edamame en tofu over de rijst. Scheur de nori in kleine stukjes en strooit dit als laatste samen met de dressing en sesamzaadjes over de poké bowl.

Tip
4

Nog wat nori over? Doe dit eventueel door de rijst. Zo krijgt de rijst een lekker smaakje.

Maak ook eventueel dit recept meteen voor vier personen. Zo benut je alle groenten en heb je een lekkere lunch voor de dag erna!

Healthy Vegan Poké Bowl

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *