Goede Voornemens, Slechte Diëten

Goede Voornemens, Slechte Diëten

Het is na de feestdagen een bekend fenomeen: de overtollige kilo’s moeten er weer af. Wekenlang heb je (te veel) pepernoten, kerstkransjes en oliebollen gegeten en de eerste dag van het nieuwe jaar is dé dag waarop je alles omgooit: je gaat op dieet. Goed hoor, werken aan een gezonder lichaam… maar wat als ik je vertel dat je van diëten eerder zwaarder wordt dan slanker?

Waarom je van een dieet niet altijd afslankt
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst twee op de drie diëters na enkele jaren zwaarder zijn dan ze voor het dieet waren. Diëten gaan in het begin vaak wel oké, je valt immers af en je bent enthousiast dat de getallen op de weegschaal omlaag gaan. Er komt daarna altijd een punt dat het dieet stopt, en als je dan weer ‘normaal’ gaat eten, is de kans groot dat je extra snel aankomt. Als je afvalt, breekt je lichaam namelijk niet alleen vetweefsel af, maar ook spiermassa. Daarbij gaat je lichaam bij een streng dieet (circa 1300 kcal of minder per dag) heel zuinig aan doen met de verbranding. Dit, in combinatie met minder spiermassa, zorgt ervoor dat je in plaats van het normale calorieverbruik van 2000 kcal per dag, nog maar 1500 kcal per dag verbrandt. Ga je vervolgens weer eten zoals voorheen, dan kun je zo een halve kilo per week aan pure vetmassa aankomen. Vaak gaan mensen na enige tijd weer opnieuw op dieet, waarna de vicieuze cirkel van afvallen en aankomen (jojoën) niet te vermijden valt.

Wat wél werkt
Uit onderzoek is gebleken dat de oplossing voor effectief gewichtsverlies een stuk makkelijker is. Het geheim zit hem in kleine, haalbare veranderingen die jouw eetgedrag en levensstijl structureel verbeteren. Wanneer ik mijn cliënten begeleid, hanteer ik hiervoor een tabel die ik ‘De kracht van drie veranderingen’ noem. De bedoeling is om drie doelen te bedenken die jouw eetpatroon kunnen verbeteren en die jij ook echt wilt halen. Stel, je drinkt elke dag twee glazen suikerrijke limonade of frisdrank. Dan kan het een perfect doel zijn om in plaats daarvan vanaf nu water, thee of Spa rood (met smaakje) te drinken. Of als je te weinig fruit eet kun je als doel stellen om voor elke maaltijd (minimaal) één stuk fruit te eten. Naast doelen om gezonder te eten, kun je ook doelen stellen gericht op andere veranderingen die jouw leven gezonder maken, zoals meer bewegen, langer slapen of nu eindelijk weer de broodnodige vitamine B12 slikken. Benieuwd? Laten we het samen invullen:

Screenshot 2016-02-05 at 18.24.01

Bedenk voor jezelf drie specifieke doelen en vul deze in de tabel in. Zorg voor een goede voorbereiding. Koop bijvoorbeeld veel verschillende soorten fruit en thee. Ben je snel in de verleiding om ongezonde dingen te eten? Haal dan zo min mogelijk ongezond eten in huis en verstop alles wat je wel in huis hebt achterin je voorraadkast.

Plak ten slotte de tabel op je koelkast of andere opvallende plek zodat je er elke dag aan herinnerd wordt. Heb je jouw doel vandaag behaald? Dan mag je het vakje afvinken. Je kunt dit elke week opnieuw invullen totdat de nieuwe gewoonte ‘eigen’ is gemaakt.

Bovenstaand artikel is een paragraaf uit mijn nieuwste boek Kickstart. Meer lezen over hoe je een gezonde levensstijl kunt aannemen? In Kickstart leer je precies wat er invloed heeft op jouw gewicht en gezondheid en krijg je bewezen effectieve handvatten om direct aan de slag te gaan!

Kickstart is verkrijgbaar bij vele boekhandels en is uiteraard ook online te bestellen.

You May Also Like

Leave a Reply