5 Logische Redenen Waarom Je Gewicht Met 2 KG Schommelt

5 Logische Redenen Waarom Je Gewicht Met 2 KG Schommelt

Regelmatig hoor ik van mensen dat ze van de één op de andere dag ineens 1 of 2 kg zwaarder of lichter zijn. PANIEK! Maar je kunt natuurlijk niet van de één op de andere dag 2 kg vet erbij of eraf hebben.

Stel, je wilt 2 kg lichaamsvet aankomen, dan moet je maar liefst 14.000 kilocalorieën extra binnenkrijgen! Dit staat gelijk aan 14 repen Tony Chocolonely of 20 kg gekookte aardappelen. Dus tenzij je in je slaap het voor elkaar krijgt om zoveel te eten is de kans groot dat de oorzaak ergens anders ligt.

Er zijn vijf logische redenen voor deze schommelingen die ik in dit blog beschrijf. En ze hebben gelukkig niets te maken met de opslag van vet.


  1. Hitte-oedeem
    Met dit koude weer is het niet zo erg van toepassing, maar afgelopen zomer met dagen van 30 graden wel: hitte-oedeem. Door warmte ontstaan er vochtopstapelingen in lichaamsdelen, o.a. door uitzetting van vaatwanden. Dit is met name te zien bij handen, enkels en voeten. Zodra de hitte verdwijnt, neemt ook de oedeem af en zakt je gewicht weer.
  2. Vocht vasthouden door zoutrijke voeding
    Als je veel zout eet houd je ook meer vocht vast. Heel gek is het niet dat wanneer je bijvoorbeeld soep (2 g zout per kom) of kant-en-klare pizza (>6 gram per pizza) eet, je meer vocht vasthoudt. En elke gram vocht die je vasthoudt is een gram lichaamsgewicht.
  3. Meer darmvulling
    Wist je dat volwassenen dagelijks 3 tot 4 kg eten en drinken? En dat de tijd tussen het eten van een maaltijd en naar de toilet gaan zeker 24-36 uur zit? Je kunt je dan vast voorstellen dat als je een dag zwaarder hebt gegeten – bijvoorbeeld een flink bord stamppot – je de ochtend erna ook iets zwaarder bent. Andersom werkt het net zo: als je een dag weinig of licht eet, dan ben je iets lichter. Dit heeft echter weinig te maken met je vetpercentage, maar puur omdat er minder gewicht/hoeveelheid in je darmen zit. Dit effect is nog groter als je last hebt van obstipatie. Je darmen zitten dan voller dan normaal.
  4. Meer glycogeen
    Glycogeen is de opslag van energie (suikers) in het lichaam. Grofweg heb je 300-400 gram glycogeen in het lichaam, verdeeld over je spieren en lever. En elke gram glycogeen houdt 3 gram vocht vast. Stel, je bent aan het lijnen en eet minder calorieën. Dan gaat je lichaam voorraden aanspreken en dat is in het begin vooral glycogeen. Daarom val je de eerste week van een dieet altijd veel af. Op het moment dat je dan weer een dag wat meer eet, vult je lichaam de glycogeen voorraden aan waardoor je snel veel aankomt. Ook hier gaat het eigenlijk om vocht, niet om vetmassa.
  5. Menstruatiecyclus
    Als je menstruatie nadert neemt het gewicht vaak ook toe, dit kan zelfs oplopen tot 2 kg verschil. Dit komt grotendeels (ja, alweer) door het vasthouden van vocht. En bovendien hebben vrouwen vaak ook meer last van cravings, dus de kans is groot dat je meer hebt gegeten (en dus meer gewicht in je lichaam hebt).

Kortom…
Het is natuurlijk mogelijk dat je iets aan lichaamsvet bent aangekomen, maar 1 tot 2 kg is zeer onwaarschijnlijk. De schommeling die je op de weegschaal ziet komt vrijwel altijd door 1) meer vocht vasthouden en 2) meer eten/gewicht in je lichaam.

Weeg jezelf daarom niet elke dag, maar doe dit wekelijks en bekijk de trendlijn. En onthoud .. je bent veel meer dan het getal op de weegschaal.

scale 2

You May Also Like

Leave a Reply