Salade met Gegrilde Broccoli & Romige Kikkererwten

Salade met Gegrilde Broccoli & Romige Kikkererwten

Deze salade is speciaal voor iedereen die zijn weerstand – net als ik – een boost wilt geven. Vorige week was ik namelijk ziek (bleh, de griep) en als ik ziek ben geweest krijg ik altijd cravings naar gezond eten. Ondertussen is de griep voorbij en heb ik een overvolle fruitschaal en een gevulde koelkast met groenten. Vooral broccoli is één van mijn favoriete groenten om mijn weerstand te boosten. Broccoli is rijk aan vitamine C en andere antioxidanten zoals sulforafaan. Sulforafaan is een sterke antioxidant die de lichaamseigen detox ondersteund en je afweer sterker maakt. Geroosterd met kerrie vind ik broccoli het lekkerst (vooral de donkere randjes, al zijn die niet bepaald gezond). In plaats van olie als dressing gebruik ik zoveel mogelijk whole foods zoals tahin (sesampasta). In tahin zitten naast gezonde vetten ook veel calcium en eiwitten. De kikkererwten zijn in combinatie met sojayoghurt en tahin lekker romig. Wist je dat de AH nu een huismerk sojayoghurt heeft? Deze is niet alleen goedkoper, maar ook suikervrij! Het smaakt veel meer naar (zure) yoghurt dan de Mild&Creamy van Alpro.

Wat is jouw recept voor een goede weerstand?

 

Salade met Gegrilde Broccoli & Romige Kikkererwten
Serves 1
Print
Total Time
45 min
Total Time
45 min
Ingredients
  1. 1/2 broccoli
  2. 1 el olijfolie
  3. 1 tl kerrie
  4. 1/2 tl komijnpoeder
  5. 1/4 tl cayennepeper
  6. 50 g spinazie
  7. 1/2 avocado
  8. 100 g cherrytomaten
  9. 150 g gekookte kikkererwten
  10. 1 el tahin
  11. 2 el (suikervrije) sojayoghurt
  12. Zout en peper naar smaak
  13. Optioneel: sambal
Instructions
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
  2. Snij de roosjes van de broccoli en meng dit met de olie, kerrie, komijn en cayennepeper. Rooster de broccoli 20 tot 30 minuten in de oven totdat de randjes verkleuren.
  3. Snij de spinazie grof en voeg dit in een kom. Snij de avocado in plakjes en halveer de cherrytomaten. Voeg de avocado en cherrytomaten bij de spinazie.
  4. Meng de kikkererwten met tahin en sojayoghurt. Breng op smaak met zout en peper. Voeg de kikkererwten toe aan de salade.
  5. Voeg ten slotte nog de geroosterde broccoli toe en je salade is klaar!
Notes
  1. Maak jouw salade nog lekkerder door edelgist of gehakte noten toe te voegen.
Lisa Steltenpool http://www.lisasteltenpool.nl/

You May Also Like

Leave a Reply