Quinoa & Zoete Aardappel Salade

Goedgevulde salades zijn een slimme manier om meer groenten & peulvruchten binnen te krijgen. Vandaag maakte ik deze salade met (Hollandse) quinoa, zoete aardappel & kikkererwten. Heel erg lekker en voedingsrijk.

Je zou aan deze salade eventueel extra groenten kunnen toevoegen als je veel trek hebt. Dit recept maakt twee ‘normale’ porties.

Het gerecht is weinig werk, alleen de zoete aardappel moet een half uur in de oven en daarom is de bereidingstijd wat aan de lange kant. Je zou eventueel ook rauwe groenten (cherrytomaat, komkommer, paprika en/of spinazie) kunnen gebruiken. Dan is de salade met 15 minuten zeker klaar!

DifficultyIntermediate

Yields2 Servings
Prep Time15 minsCook Time30 minsTotal Time45 mins
 2 zoete aardappelen
 120 g gekookte kikkererwten
 1 el koolzaadolie (of olie naar keuze)
 1 el kerriepoeder
 100 g quinoa
 1 el pompoenpitten
 1 el zonnebloempitten
 2 plantaardige burgers (bijvoorbeeld bonenburgers)
 Zout en peper naar smaak
1

Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius en leg een bakplaat met bakpapier klaar.

2

Snij de zoete aardappel in blokjes van circa 1 bij 1 cm. Meng de blokjes samen met de kikkererwten, koolzaadolie en kerriepoeder in een kom. Voeg het vervolgens op een bakplaat en bak gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven.

3

Spoel de quinoa goed af (bijvoorbeeld met een fijne zeef) en kook in 8 minuten gaar. Giet eventueel het overtollige vocht af.

4

Neem een koekenpan en rooster daarin (zonder olie) de zaden totdat de pompoenpitten gepoft zijn. Doe de geroosterde zaden in een kommetje en bak vervolgens de plantaardige burgers.

5

Verdeel de quinoa over twee borden en voeg dan de zoete aardappel, kikkererwten, plantaardige burgers en geroosterde zaden toe.

Nutrition Facts

Servings 2


Amount Per Serving
Calories 630
% Daily Value *
Total Fat 20g31%
Saturated Fat 2.7g5%
Total Carbohydrate 91g31%
Dietary Fiber 18g72%
Protein 27g54%

Vitamin A 3402%
Vitamin C 33%
Iron 49%
Vitamin E 55%
Phosphorus 84%
Magnesium 68%
Zinc 47%
Copper 102%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 2 zoete aardappelen
 120 g gekookte kikkererwten
 1 el koolzaadolie (of olie naar keuze)
 1 el kerriepoeder
 100 g quinoa
 1 el pompoenpitten
 1 el zonnebloempitten
 2 plantaardige burgers (bijvoorbeeld bonenburgers)
 Zout en peper naar smaak

Directions

1

Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius en leg een bakplaat met bakpapier klaar.

2

Snij de zoete aardappel in blokjes van circa 1 bij 1 cm. Meng de blokjes samen met de kikkererwten, koolzaadolie en kerriepoeder in een kom. Voeg het vervolgens op een bakplaat en bak gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven.

3

Spoel de quinoa goed af (bijvoorbeeld met een fijne zeef) en kook in 8 minuten gaar. Giet eventueel het overtollige vocht af.

4

Neem een koekenpan en rooster daarin (zonder olie) de zaden totdat de pompoenpitten gepoft zijn. Doe de geroosterde zaden in een kommetje en bak vervolgens de plantaardige burgers.

5

Verdeel de quinoa over twee borden en voeg dan de zoete aardappel, kikkererwten, plantaardige burgers en geroosterde zaden toe.

Quinoa & Zoete Aardappel Salade

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *