Mediterraanse Quinoa Salade met Olijventofu

Deze maaltijdsalade past PERFECT bij dit warme weer! Het is licht en kleurrijk, en met lekkere smaakmakers zoals olijven en pijnboompitten. Ook staat het in een mum van tijd op tafel, dus je hoeft niet lang in een (veel) te hete keuken te staan. Ga je deze zomer naar de camping? Ook dan is deze salade ideaal. Wist je dat veel supermarkten voorgekookte quinoa verkoopt? Zonnatura heeft quinoa in zak en Bonduelle heeft ze in blik. Zo wordt het je wel heel makkelijk gemaakt.

De basis van dit gerecht is quinoa: een glutenvrij en onwijs voedzaam graan. Al voordat mijn eerste boek uitkwam kookte ik met quinoa en in die periode ontstond quinoa tot een heuse hype (niet door mij natuurlijk, maar er werd door mensen toen volop mee gekookt). Helaas pakte dit slecht uit voor de boeren en zij konden hun eigen quinoa niet meer betalen. Het bleek het eigenlijk helemaal niet zo ethisch te zijn om het nog te kopen en het feit dat ik in mijn boeken meerdere recepten met quinoa had knaagde aan mijn geweten. Daarom ben ik nu heel blij dat het merk Lola quinoa uit Nederland verkoopt! Lekker lokaal. Sindsdien kook ik er weer regelmatig mee.

Dit recept bevat een aantal verschillende groenten, namelijk rode ui, paprika, komkommer, tomaat en citroen. Ze hebben (bijna) allemaal een andere kleur en daarmee ook verschillende voedingsstoffen. Probeer bij groenten en fruit zoveel mogelijk verschillende kleuren te eten!Ook gebruik ik een heerlijke tofu, namelijk de Taifun tofu met olijven. Je kan deze kopen bij vrijwel alle grotere biowinkels. In Hilversum zit de GooodyFooods en daar koop ik ‘m. Maar ik heb ze ook gezien bij Ekoplaza. Naast olijf hebben ze nog meer verschillende smaken. Je hoeft die tofu dus niet op te warmen maar je kan het prima koud toevoegen.

Ken jij de tofu van Taifun al? Welke smaak vind jij het lekkerst?

(Met zowel Taifun als Lola heb ik geen samenwerking. Ik ben simpelweg fan van de producten en wil ook jou er kennis mee laten maken.)

DifficultyBeginner

Yields2 Servings
Prep Time10 minsCook Time10 minsTotal Time20 mins
 100 g quinoa van Lola
 ½ el bouillonpoeder (of 1/4 bouillonblokje)
 ½ komkommer (of 2 mini komkommers)
 1 rode paprika (of een paar snoeppaprika's)
 12 cherrytomaten
 1 kleine rode ui
 1 pakje Taifun olijventofu
 16 kalamata olijven
 ½ citroen
 2 el pijnboompitten
1

Spoel de quinoa eventueel af: voeg de quinoa toe aan een fijne zeef en laat er stromend water overheen lopen.

Kook daarna de quinoa in ruim water met het bouillonpoeder gedurende 12 minuten. Giet de quinoa daarna af.

2

Was en snij ondertussen alle groenten: snij de komkommer en paprika in blokjes, de cherrytomaten in vieren en de rode ui in dunne halve ringen.

Snij de tofu in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm.

3

Voeg de groenten, tofu én olijven samen in een kom en knijp de citroen er boven uit (pas op voor losse pitjes!).

4

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan totdat ze licht kleuren. Laat ze niet te lang in de hete pan liggen, want ze verbranden snel.

5

Verdeel ten slotte de quinoa over twee borden en voeg de groenten, tofu, olijven en geroosterde pijnboompitten eraan toe.

Nutrition Facts

Serving Size 1/2 recipe

Servings 2


Amount Per Serving
Calories 580
% Daily Value *
Total Fat 32g50%
Saturated Fat 4g7%
Total Carbohydrate 52g18%
Dietary Fiber 15g60%
Protein 27g54%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 100 g quinoa van Lola
 ½ el bouillonpoeder (of 1/4 bouillonblokje)
 ½ komkommer (of 2 mini komkommers)
 1 rode paprika (of een paar snoeppaprika's)
 12 cherrytomaten
 1 kleine rode ui
 1 pakje Taifun olijventofu
 16 kalamata olijven
 ½ citroen
 2 el pijnboompitten

Directions

1

Spoel de quinoa eventueel af: voeg de quinoa toe aan een fijne zeef en laat er stromend water overheen lopen.

Kook daarna de quinoa in ruim water met het bouillonpoeder gedurende 12 minuten. Giet de quinoa daarna af.

2

Was en snij ondertussen alle groenten: snij de komkommer en paprika in blokjes, de cherrytomaten in vieren en de rode ui in dunne halve ringen.

Snij de tofu in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm.

3

Voeg de groenten, tofu én olijven samen in een kom en knijp de citroen er boven uit (pas op voor losse pitjes!).

4

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan totdat ze licht kleuren. Laat ze niet te lang in de hete pan liggen, want ze verbranden snel.

5

Verdeel ten slotte de quinoa over twee borden en voeg de groenten, tofu, olijven en geroosterde pijnboompitten eraan toe.

Mediterraanse quinoa salade met olijventofu

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *