De Ultieme Ontbijt Smoothie

Het nieuwe jaar is alweer begonnen en de kans is groot dat je deze maand wat meer gezonde eetkeuzes maakt. Zelf heb ik na een maand met chocoladeletters, oliebollen en prosecco wel weer behoefte om gezonder te eten en leven. Mijn vriend en ik doen op dit moment een maand alcoholvrij. Toevallig stond er vandaag een artikel in het NRC over de negatieve effecten van alcohol op borstkanker. Veel mensen weten al wel dat alcohol slecht is voor je lever, maar dat alcoholconsumptie je kans op borstkanker sterk verhoogd is minder bekend. Nog een reden om minder te drinken.

Heb jij ook doelen gesteld voor het nieuwe jaar? Handige tip: maak je doel(en) visueel. Wij hebben bijvoorbeeld een kalender hangen waarbij we alle alcoholloze dagen afvinken. Enerzijds zorgt het voor een beloning (yay, je mag iets afvinken!) en anderzijds helpt het je aan je doelen te herinneren. Voor je het weet sta je anders op een borrel of verjaardag wijntjes te tikken (of taart te eten, als dat iets is waarmee je wilt minderen). Dit is mij in ieder geval meer dan eens overkomen.

Vorige week was bij de AH het diepvriesfruit in de aanbieding en dan sla ik vaak veel diepvriesbessen in. Het is zo praktisch om altijd in huis te hebben. Ik doe het door sojayoghurt, havermout en smoothies. Ondanks de kou maak ik graag smoothies voor ontbijt. En dan niet enkel met fruit, maar een goed vullende ‘maaltijdsmoothie’. Op dit moment heb ik een nieuwe favoriet, echt een aanrader! De smoothie bevat blauwe bessen, kokosnoot-amandeldrink van Alpro (mijn all-time-favourite!), smeuïge amandelpasta, een goed rijpe banaan, zoete medjool dadels en vezelrijke havermout. Deze combi van ingrediënten levert ten eerste een onwijs lekkere smaak op en zorgt er ten tweede ook voor dat je de hele ochtend door kunt. Bovendien zijn blauwe bessen super rijk aan antioxidanten. Na een stressvolle maand met drankjes en teveel eten kan je lichaam die antioxidanten goed gebruiken!

Een smoothie van enkel fruit zorgt dat je al snel trek krijgt want het is licht verteerbaar (lees: je maag is snel leeg). Door noten en granen toe te voegen zal je merken dat je niet na een uur al je buik voelt knorren. Moet je ‘s ochtends snel de deur uit? Maak deze smoothie dan alvast in de avond en bewaar ‘m in een meeneembeker in de koelkast.

Sinds kort gebruik ik voor al mijn smoothies de NutriBullet. Bij mijn vorige blender bleven er altijd stukjes (bevroren) fruit of noten in mijn smoothie zitten. En die stukjes bleven vervolgens vast zitten in mijn rietje waardoor ik halverwege het drinken van mijn smoothie eerst het rietje moet ontleden. Dat probleem heb ik nu gelukkig niet meer. De NutriBullet blend de smoothie echt volledig glad. Ongeacht wat ik er in doe aan noten, dadels en zaden. Plus, ik hoef nu maar twee onderdelen schoon te maken in plaats van bij de blender de mesjes, de beker zelf en de deksel. Echt een top apparaat voor een veel betere prijs dan high speed blenders.

Dit zijn de voedingswaarden per portie:
Kcal: 552 kcal
Vetten: 16 g
Koolhydraten: 90 g
Vezels: 14 g
Eiwitten: 9 g

Verder bevat de smoothie ook veel calcium (530 mg), vitamine E (maar liefst 11 mg want de kokosnoot-amandeldrink is verrijkt), magnesium (130 mg) en vitamine B2 (1,1 mg). Goede start van je dag!

Het recept maakt zo’n 600 ml. Ik hanteer deze hoeveelheid als goede portie voor 1 persoon. Mocht je op je calorie-inname willen letten, dan zou je het beste de dadels eruit kunnen laten. Hoeveelheid blijft dan lekker veel maar je verlaagt wel de hoeveelheid energie met 120 kcal. Mocht je juist willen aankomen of je bent erg actief? Dan kun je extra notenpasta of dadels toevoegen.


Dit blog is geschreven in samenwerking met NutriBullet. Zoals altijd maak ik enkel promotie voor producten en diensten waar ik echt 100% achter sta, dus ook deze keer kan ik je beloven dat dit mijn eigen mening is.

DifficultyBeginner

Yields1 Serving
Prep Time5 minsCook Time5 minsTotal Time10 mins
 350 ml kokosnoot-amandeldronk (of andere verrijkte plant melk)
 1 rijpe banaan
 150 g diepvries blauwe bessen
 1 el amandelpasta
 3 el havermout (of andere granen zoals Brinta of spelt oergranenontbijt
 2 medjooldadels
1

Voeg alles toe aan de NutriBullet of blender.

2

Blend twee keer gedurende ongeveer 5 tot 10 seconden en je bent klaar!

Ingredients

 350 ml kokosnoot-amandeldronk (of andere verrijkte plant melk)
 1 rijpe banaan
 150 g diepvries blauwe bessen
 1 el amandelpasta
 3 el havermout (of andere granen zoals Brinta of spelt oergranenontbijt
 2 medjooldadels

Directions

1

Voeg alles toe aan de NutriBullet of blender.

2

Blend twee keer gedurende ongeveer 5 tot 10 seconden en je bent klaar!

De Ultieme Ontbijt Smoothie


No Comments

  • Anneloes

    20:25, 9 januari 2018 Beantwoorden

    Ziet er lekker uit Lisa en de foto’s zijn echt zo gaaf met de nieuwe camera!


    • Lisa Steltenpool

      20:52, 9 januari 2018 Beantwoorden

      Thanks Anneloes!

      Ja, het is nu ook echt weer leuk om foto’s te maken. En er wat licht in huis valt is dat ook daadwerkelijk te doen haha. Ik denk dat je de smoothie ook lekker gaat vinden. De amandelboter maakt het lekker romig!


Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *