Chana Masala met Rode Rijst

Gek op curry? Dan ga je dit gerecht ook waarderen! Chana masala is een Indiase curry met kikkererwten (chana = kikkererwten). Ontzettend lekker en eenvoudig om te maken. Ik heb dit gerecht al vaker in Indiase restaurants gegeten en wilde er thuis een gezonde versie van maken (lees: iets minder vet). Ook heb ik het recept eenvoudiger gemaakt waardoor het binnen 30 minuten op tafel staat.

Normaal vind je bij curry recepten lange ingrediëntenlijsten, omdat er veel verschillende kruiden in gaan. Voor dit recept gebruik ik de Garam Masala kruidenmix van Jonnie Boer. Je zou eventueel zelf ook nog extra kruiden zoals kurkuma poeder, gemalen komijnzaad en chili peper kunnen toevoegen. Ook is fijngesneden verse gember erg lekker in deze curry. Maar om het eenvoudig te maken kan je ook gewoon enkel de garam masala gebruiken.

Ik gebruik verder tomatenblokjes uit blik, wel zo makkelijk. Je mag natuurlijk ook 800 gram verse tomaten gebruiken. Het recept duurt dan alleen wat langer.

Qua kokosmelk gebruik ik altijd de FairTrade variant. Dan krijgen de boeren namelijk een eerlijke prijs. Wil je het gerecht extra lekker maken? Voeg dan een compleet blik kokosmelk toe.

Het recept maakt vier gemiddelde porties en elke portie bevat 540 kcal. Als je meer nodig hebt of als je wilt aankomen kan je de hoeveelheid natuurlijk verhogen. Neem bijvoorbeeld extra rijst (geen 50 gram maar 75 tot 125 gram per persoon) en voeg meer kokosmelk toe. Schep ook een grotere hoeveelheid curry op. Zo verhoog je effectief de hoeveelheid voedingsstoffen en calorieën.

DifficultyIntermediate

Yields4 Servings
Prep Time5 minsCook Time20 minsTotal Time25 mins
 1 rode ui
 3 teentjes knoflook
 1 el olijf- of wokolie
 1 ½ el garam masala (bijv. van Jonnie Boer)
 2 blikken tomatenblokjes à 400 g
 480 g gekookte kikkererwten (uitlekgewicht)
 200 ml kokosmelk (bijv. van FairTrade)
 200 g rode rijst
 Zout & peper naar smaak
 Koriander
1

Snipper de ui en snij de knoflook fijn. Fruit de ui op laag vuur in een eetlepel olie totdat de ui goudbruin is. Voeg dan de knoflook en garam masala toe en bak één minuut.

2

Voeg dan de tomatenblokjes, kikkererwten en kokosmelk toe en laat dit 15 minuten garen. Roer regelmatig door.

3

Zet ondertussen de rijst op het vuur en kook zoals de verpakking aangeeft. Giet de rijst na het koken af.

4

Serveer de rijst met de chana masala. Garneer met fijngehakte koriander.

Nutrition Facts

Servings 4


Amount Per Serving
Calories 540
% Daily Value *
Total Fat 17g27%
Saturated Fat 9g14%
Total Carbohydrate 57g19%
Dietary Fiber 16g64%
Protein 17g34%

Vitamin C 42%
Iron 35%
Thiamin 144%
Niacin 39%
Vitamin B6 46%
Folate 80%
Phosphorus 58%
Magnesium 45%
Zinc 36%
Manganese 102%

Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily value may be higher or lower depending on your calorie needs.

Ingredients

 1 rode ui
 3 teentjes knoflook
 1 el olijf- of wokolie
 1 ½ el garam masala (bijv. van Jonnie Boer)
 2 blikken tomatenblokjes à 400 g
 480 g gekookte kikkererwten (uitlekgewicht)
 200 ml kokosmelk (bijv. van FairTrade)
 200 g rode rijst
 Zout & peper naar smaak
 Koriander

Directions

1

Snipper de ui en snij de knoflook fijn. Fruit de ui op laag vuur in een eetlepel olie totdat de ui goudbruin is. Voeg dan de knoflook en garam masala toe en bak één minuut.

2

Voeg dan de tomatenblokjes, kikkererwten en kokosmelk toe en laat dit 15 minuten garen. Roer regelmatig door.

3

Zet ondertussen de rijst op het vuur en kook zoals de verpakking aangeeft. Giet de rijst na het koken af.

4

Serveer de rijst met de chana masala. Garneer met fijngehakte koriander.

Chana Masala met Rode Rijst

Leave Comment


Your Name *
Your Email *
Your Website
Comment *