Drink Je Genoeg Water?

Drink Je Genoeg Water?

Je kunt in vijf minuten helderder nadenken, je beter concentreren, hoofdpijn laten afnemen en je lichaamseigen detox steunen door nu één ding te doen: méér water te drinken.

Water is veruit de nummer één nutriënt in onze voeding. Hoewel dit algemeen bekend is beseffen we niet half hoe gezond en essentieel water is. Veel mensen leven in een lichte stand van dehydratie. Ze drinken weinig tot geen puur water en als ze iets drinken is het een suikerdrankje. Ze hebben hierdoor dagelijks last van hoofdpijn, vermoeidheid, obstipatie en moeite met concentreren. Komt jou dit bekend voor? Het zijn allemaal symptomen van een simpel vochttekort.

Door meer water (of thee) te drinken kan jouw lichaam bovendien beter afvalstoffen afvoeren (detox!), kan zelfs je humeur beter worden en krijgt je stofwisseling een boost. Goedkoop, effectief en overal verkrijgbaar.

water-pixabay

Hoeveel vocht heb je nodig?

De gouden standaard is 1,5 liter per dag, maar dit is bizar genoeg gebaseerd op een zeer oud onderzoek waarbij de onderzoeker maar één testpersoon had: zichzelf. In de praktijk zit er een groot verschil in behoefte en een nog groter verschil in geslacht. Vrouwen hebben tussen de 1,0 – 1,75 liter per dag nodig en mannen 1,5 – 2,75 liter nodig. Dat zijn veel glazen water! Bij intensief sporten en op warme dagen zweet je meer, waardoor de behoefte nog hoger is.

Test met deze trucjes op je gehydrateerd bent

1) Drink nu twee grote glazen water of één flesje water van 500 ml. Plas je niet binnen een uur het meeste water weer uit? Dan heeft je lichaam het water ‘gehouden’ en was je (lichtelijk) uitgedroogd. Als je voldoende vocht in je lichaam had, zou je lichaam je meteen al het overtollige water weer laten uitplassen. Wil je precies weten hoeveel je hebt uitgeplast? Weeg jezelf dan voor en na het plassen. Eén flesje water van 500 ml staat gelijk aan een halve kilo.

2) Kijk naar de kleur van je urine. Hoe donkerder de urine, des te geconcentreerder de afvalstoffen. Urine hoort heel lichtgeel te zijn. Een uitzondering is wanneer je een vitaminepil met vitamine b2 slikt. Deze vitamine is van nature felgeel en als je deze uitplast is je urine daardoor donkerder.

lemonade

Tips om meer water te drinken

  • Drink elke ochtend zodra je wakker wordt twee grote glazen water. Tussen vijf en twintig minuten is al het vocht in je bloed opgenomen en merk je het effect!
  • Neem altijd een flesje water mee voor onderweg en zet een kan water op je tafel of bureau. Ook is het lekker om citroen, munt, komkommer of blauwe bessen in je water te doen voor kleur en smaak.
  • Leer jezelf aan om vóór elke maaltijd een glas water te drinken; dit helpt ook bij het afvallen.
  • Thee hydrateert ook prima en is extra gezond vanwege de vele antioxidanten die thee bevat. Koop verschillende smaken (kruiden)thee, zoals kamille, zoethout, groene thee, hibiscus thee, witte thee, muntthee en chai thee. Variatie is altijd goed.

rectangle

Vind je het moeilijk om gezond te eten en zelf goede recepten te verzamelen? Daar kan ik je bij helpen! Via mijn pagina over Persoonlijk Voedingsadvies vind je meer informatie over mijn begeleiding als diëtist.

Ook lees je alles over gezond eten in mijn ebook Kickstart! Te bestellen via www.vegankickstart.nl!

Kickstart mockup

You May Also Like

Leave a Reply